های ملک

چگونه-ملک-خود-را-سریعتر-به-فروش-برسانیم

چگونه ملک خود را سریع تر از دیگران به فروش برسانیم

چگونه ملک خود را سریع تر از دیگران به فروش برسانیم

سلام به ” های ملک ” خوش آمدید

اگر نتوانید ملکتان را بفروشید هرگز نمی توانید سرمایه گذاری موفقی در بازار مسکن داشته باشید. یکی از مهمترین توانایی های سرمایه گذاران موفق بازار املاک  این است که زمانی که مناسب و لازم بدانند می توانند به آسانی ملک خود را بفروشند.

در مقاله «چگونه یک ملک مناسب برای سرمایه گذاری پیدا کنیم»، به شما نحوه پیدا کردن یک ملک سودآور را گفتیم و در این مقاله  از تیم راهکارهای فروش ملک را برایتان آورده ایم تا یک گام دیگر در سرمایه گذاری ملک بردارید.

 در این مقاله  قصد داریم به سوال های زیر پاسخ دهیم:

چند راه برای فروش ملک وجود دارد؟

چگونه ملک خود را از طریق املاکی ها سریع تر و بهتر بفروشیم؟

چگونه بدون واسطه ملک خود را به فروش برسانیم؟

چگونه یک فایل جذاب برای فروش ملک تهیه کنیم؟

اگر سوال های بالا برای شما پیش آمده خواندن این مقاله  را از دست ندهید.

خرید یک ساختمان،  خواه مسکونی ، تجاری یا اداری یکی از حساس ترین خریدهای یک فرد در زندگی است. از این روی باید با اصول، شگردها و روش هایی که برای فروش و بازاریابی ملک و ساختمان است آشنا بود.

بهترین ملک، ملکی است که هر دو طرف قرار داد، از خرید یا فروش آن سود برده باشند. طراحی مهندسی، قیمت به صرفه، عدم مشکل های قانونی، شرایط پرداخت مناسب و زمانی که صرف این کار می شود جزء خواسته های خریدار است. در نتیجه، یک فروشنده زیرک باید همه این موارد را در نظر بگیرد تا ضمن جلب کامل مشتری، در آن‌ها اعتماد و وفاداری ایجاد کند. بدین سان هر دو طرف سود می برند.

انواع راه های بازاریابی و فروش ملک

 نکته مهم  برای فروش یا اجاره دادن ملک، بازاریابی درست آن است. کارایی بازاریابی درست برای فروش یا اجاره دادن ملک قابل انکار نیست. در این قسمت، تیم خونه مون  نکاتی برای بازاریابی موفق ملک ارائه می کند.

بازاریابی و فروش ملک به دو دسته تقسیم می شود:

  •  بازاریابی با واسطه ( املاکی ها).
  • بازاریابی بدون واسطه ( توسط خود فرد).

بازاریابی و فروش ملک با واسطه

یکی از متداول ترین راههای بازاریابی ملک در ایران، برای فروش یا اجاره دادن، مراجعه به دفاتر مشاور املاک است. در ادامه نکاتی درباره فروش از راه واسطه گفته می شود.

 شش گام طلایی برای فروش سریعتر ملک از راه واسطه

گام نخست: از ملک خود قیمت دقیق داشته باشید.

 از دو راه می توان به این مورد پی برد:

 ۱_ به عنوان خریدار به سه مشاور املاک بروید. به آن ها نگویید که ملک دارید و می خواهید آن را  بفروشید؛ بگویید خریدار هستید.

۲_از قبل قیمت یک ملک شبیه ملک خود را بپرسید. به عنوان فروشنده به سه مشاوراملاک بروید و قیمت فروش بگیرید. میانگین آن قیمت اصلی ملک شماست.

 گام دوم : یک پیشنهاد کمیسیون جذاب به مشاور املاک بدهید.

  اگرمی خواهید ملکتان را زودتر بفروشید، بهتراست یک پیشنهاد کمیسیون بالاتر از حد انتظار مشاوران املاک به مشاور مد نظرتان بدهید. در این صورت فروش ملک شما در اولویت کار او قرار می گیرد.

گام سوم: ملکتان را به شمار کمی از مشاورین املاک بسپارید.

برای شروع، به سراغ دو نفر از بهترین مشاوران املاک منطقه بروید که به ملک شما نزدیک هستند. نزدیک یک ماه فقط با این دو مشاور کار کنید و مهلت فروش را به آنها اعلام کنید. همچنین به آنها نگویید که ملک خود را به کس دیگری سپرده اید. اگر تا آن زمان موفق به فروش ملک نشدند مشاور خود  را عوض کنید. به هیچ وجه ملک خود را به بیش از سه مشاور نسپارید چون ملکتان سنگ میشود.

گام چهارم :پیگیر فروش ملکتان باشید.

  اگر می خواهید ملکتان زود به فروش رود پیگیر آن باشید. به این منظور شماره تماس آنها را بگیرید و دو تا سه بار در هفته تماس گرفته، پیگیری کنید.

 گام پنجم: راهبرد کف و سقف قیمت را رعایت کنید.

به عنوان مثال، قیمت ملک شما که در گام اول پیدا از ان اطلاع پیدا کردید ۲۴۵ میلیون است. اما هنگام تهیه فایل به املاکی، قیمت را ۲۶۵ میلیون اعلام کنید و در هنگام معامله قیمت را به ۲۵۰ میلیون تخفیف دهید. ولی در پایان خط قرمز شما همان ۲۴۵ میلیون باشد.

گام ششم: شرایط فروش  ملکتان را از قبل مشخص کنید.

نقد، نقد و چک یا معاوضه؟

برای این کار می توانید با مشاور خود مشورت کنید.

توصیه:

  • به هیچ عنوان خودتان را پول لازم نشان ندهید.
  • اصل مدارک را به مشاور املاک ندهید.
  • مشاور املاک خود را با دقت گزینش کنید.

راهبرد بازاریابی و فروش ملک بدون واسطه

اگر می خواهید ملکتان سریع به فروش برود، خودتان باید دست به کار شوید؛ ورود به بازار ملک آسان است و خروج از آن نسبتا سخت می باشد.

نخست باید نیاز مشتری را برای خرید ملک شناسایی و درک کنید. سپس محصولی متناسب با نیاز و سلیقه مشتری تهیه کنید و در نهایت، راهکاری پسندیده برای رساندن مشتری به محصول پیدا کنید.

دوم اینکه دلایلی برای فروش نرفتن ملک خود پیدا کنید(دست کم هفت دلیل) و پس از نوشتن این دلایل، به رفع آنها بپردازید.

در گام بعدی به تعیین بازار هدف بپردازید و بازار هدف خود را مشخص کنید که دقیقا ملک مورد نظرتان برای چه کسانی پسندیده است. قشر مرفه، قشر میانه یا قشر کم پول.

این نکته را نیز در نظر بگیرید: محدوده جغرافیایی ملکتان، مناسب چه کسانی و چه سن و سالی است.

در قسمت بعدی به سراغ  نحوه ارائه املاک می رویم.

در بحث ارائه املاک دست کم شش مورد از ویژگی های اصلی ملک را بنویسید(درونی – بیرونی).

 ملکتان را با ملکهای دیگر مقایسه کنید.

از ملک و پیرامون آن عکس و فیلم داشته بشید.

برای ملک خود راهبرد قیمت تعیین کنید(قیمت قطعی یا قیمت با تخفیف).

  اگر قیمت قطعی مد نظرتان است، آن را با شرایط بازار بسنجید. و اگر فکر قیمت با تخفیف را در سر دارید، کف و سقف آن را تعیین کنید؛ از قیمت بالا شروع کرده و خیلی آهسته با گرفتن امتیاز تخفیف دهید.

برای تبلیغ در رسانه های اجتماعی ( دیوار، تلگرام، اینستاگرام و…) نخست نیاز به تهیه یک فایل دارید.

چگونه یک فایل جذاب برای فروش سریعتر ملک ساخت؟

برای تهیه یک فایل چشمگیر نکته های زیر را در نظر داشته باشید:

۱) تبلیغ نویسی.

۲) شناسایی مخاطب.

۳) پیدا کردن نیازهای مهم مخاطب ( قیمت، کیفیت و پرستیژ).

۴) جلب توجه با عنوان های چشمگیر.

۵) شروع سوالی برای آغاز گفت و گو.

۶) ذکر سه تا چهار ویژگی پرکاربرد محصول برای مشتری.

۷) پیشنهاد عمل کردن.

۸) شگرد تعجیل.

۹) شگرد تخفیف.

در یک مثال همه ی  این موارد را برای شما روشن می کنیم:

«فروش یک واحد در طبقه پنجم بدون بالابر»

یک خانه را در نظر بگیرید که به علت قرار داشتن در طبقه پنجم و نداشتن بالابر با مشکل به فروش رفتن مواجه است

و مشتری برایش پیدا نمی شود. برای حل این مشکل باید نخست بررسی کرد که این خانه مناسب چه دسته ای  از افراد است.

در این مثال با در نظر گرفتن شرایط به این نتیجه خواهیم رسید که این خانه پسندیده  زوج های جوانی است که فرزند ندارند ( بخش شناسایی مخاطب ). اگر بخواهیم این خانه به فروش برود باید شخص مناسبی را برای خرید آن پیدا کنیم. پس از شناسایی کردن نوع جنس مخاطب به سراغ موارد مورد نیاز این دسته می رویم تا نیازهای آنها را رفع کنیم. در این مثال موارد مورد نیاز، نمای داخلی خانه و تمیز بودن آن مانند: رنگ کردن خانه، زیبا کردن فضای خانه، نو کردن گنجه ها و…  است و از سوی دیگر برای زوج های جوان که پول زیادی در اختیار ندارند تخفیف مناسب و شرایطی کردن فروش را باید لحاظ کرد.

اگر بنا بود این ملک را به افراد میانسال (نزدیک ۴۰ سال) فروخت، باید به سراغ نوع سند و امنیت می رفتیم؛ یعنی «هدفمند کردن فروش با توجه به نیاز مشتری».

یک نوع آگهی: ۸۰ متر خانه نوساز، بسیار تمیز، دارای امکانات رفاهی، کف سرامیک، کمد دیواری، کابینت ام دی اف، دسترسی نزدیک به نانوایی و مدرسه، یک خواب، طبقه پنجم، بدون بالابر.

( توجه کنید که موارد مورد نیاز و نکات کلیدی پس از شناسایی نوع مخاطب، باید در اول آگهی زده شود).

شرایط فروش: ۸۰ % نقد- الباقی اقساط یک ساله.

توجه: این آگهی برای آن دسته که نیاز به ملک شما دارند گیرا تر از بقیه دسته هاست.

چند نکته دیگر برای تهیه فایل که به شما کمک خواهد کرد تا تبلیغ جذاب تری داشته باشید:

 ۱) در فایل فروش خود از عبارتها و تصاویر گرافیکی جذاب استفاده کنید. همچنین نگارش ساده و قابل فهم به همراه لینکهای سایت شما در آگهی فروش مایه ورود مشتریان به سایت می شود و با ویژگیهای آگهی شما آشنا می گردند. فراموش نکنید که عنوان آگهی در جذب مشتری بسیار مؤثر است؛ پس سعی کنید در همان ابتدای آگهی نظر مشتری را به خود جلب کنید.

۲) استفاده از جمله ها و کلمه های  جذاب مانند «فروش استثنایی خانه» یا «خرید خانه با شرایط ویژه» باعث افزایش علاقه و   فروش خانه می شود. برای جذابیت بیشتر نزد خریداران از کلیدواژه های چشمگیر در توصیف آگهی یا فایل فروش تان استفاده کنید .

۳) با نوشتن یک بیوگرافی کارساز در رسانه های اجتماعی، اقتدار خود را در همه ی رسانه ها در زمینه خرید و فروش خانه نشان دهید. با استفاده از این نکات یک پروفایل رسانه اجتماعی ایجاد کنید تا برای همکاران و مشتریان احتمالی تان گیرایی داشته باشد.

۴) فیسبوک، تلگرام و اینستاگرام گزینه های خوبی برای پیدا کردن مشتری می باشند. حتما در این شبکه ها صفحه ای برای فعالیتهای خود ایجاد کنید و در آن به مواردی مانند خرید آپارتمان، فروش ملک، اجاره خانه و از این دست مسائل بپردازید.

۵) بسیاری از مشاوران املاک و مستغلات، از اینستاگرام برای تبلیغ مطالب خود استفاده کرده، با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار می کنند. با پژوهش بر روی نرم افزار اینستاگرام، پست گذاشتن و جذب مشتری را یاد بگیرید.

۶) هم اکنون تلگرام از کاملترین شبکه های رسانه ای برای رسیدن به هزاران مشتری بالقوه در ایران می باشد. بی گمان می توانید با یک راهبرد فراگیر و پسندیده، تبلیغات موثری داشته باشید.

مثال: در یک منطقه  پرجمعیت در تهران که مملو از شلوغی و سر و صدا است بیشتر خانه ها به صورت آپارتمانی و متراکم هستند. باید منطقه سرمایه گذاری خود را برای فهمیدن معیارهایی که مردم هنگام اجاره یا خرید املاک استفاده می کنند بررسی کنید. گاهی اوقات این امر به سادگی یک پرسش از مردمی است که در حال  خواندن شرح املاک فهرست شده در قسمت تبلیغات برای اجاره یا فروش هستند. یا افرادی که از املاکی ها برای پیدا کردن ملک استفاده می کنند. ( خود را جای خریدار قرار داده و معیار های مورد نظرتان را پیدا کنید) .

یک مثال به عنوان آگهی: آپارتمان دو خوابه به همراه پارکینگ در منطقه (نام منطقه)، ارام و بدون سر صدا.

در این آگهی، بخش آخر- منطقه آرام و بدون سر و صدا است که جلب توجه می کند (چرا؟)

این موضوع نشان از باارزش بودن، برتری و کمیابی ملک شما دارد.

البته به صورت پیش فرض اینکه تبلیغات واقعا نشان دهنده محل سرمایه گذاری بهتری است نیاز به فاکتورهای بیشتری در هر بازار محلی دارد. همه ما می دانیم که تبلیغات کارایی فوق العاده ای برای تشویق به خرید یک ملک دارد.

توصیه: هرچه ملک شما بتواند نیازهای دسته بیشتری از افراد را بپوشاند، ملک شما آسانتر به فروش یا اجاره خواهد رسید.

اگر قصد خرید ملکی را دارید که می خواهید اجاره دهید یا به فروش برسانید به نکات بالا توجه کنید.

وقت شما از راه واسطه کمتر به هدر می رود. همچنین شانس فروش شما بیشتر است. ولی در عوض با فروش ملک بدون واسطه، شما می توانید پول کمتری برای فروش ملک هزینه کنید. همچنین می توانید بهتر با خریدار ارتباط برقرار کنید. در نتیجه به شرایط شما بستگی دارد که کدام روش را برگزینید. ولی بهترین حالت این است که هر دو راه را مد نظر قرار دهید و هر راهی که بیشتر به نفع شما بود، همان را انتخاب کنید.

در مقاله های بعدی از شگردهای بازاریابی بیشتری برای  فروش ملک در اختیارتان می گذاریم.

پیوستن به گفتگو